• Fii alături de Echipa Țării

Frumoasele noastre duminici. ATP-2 Bălți

23 apr 2023 de Andrei Prodan

La începutul anului 1956 la Bălți a luat ființă prima echipă de fotbal a transportatorilor auto. Noul colectiv al formației ATP-2 (Avtotransportnîi park № 2 = Parcul de transport auto Nr. 2) era format din lucrătorii întreprinderii, dar și din jucători care aveau deja experință în competițiile orășenești și republicane, precum S. Chiseliov (fost jucător la Dinamo Bălți), S. Șnaidman, S. Goldenștein (ambii de la Spartak Bălți), N. Macarciuc, M. Fuksman și A. Panteleev (tustrei de la Urojai Bălți). Această simbioză dintre tinerețe și experiență a dat imediat rezultate.

 

Chiar în primul an de existență „automobiliștii” au devenit finaliști ai Cupei de primăvară a orașului (în meciul decisiv au fost învinși de Urojai), au ocupat locul 3 în cadrul Spartachiadei orășenești (au fost întrecuți doar de Locomotiv și Pișcevik) și vicecampioni ai orașului (au fost devansați de Locomotiv). La final de sezon în vitrina clubului au apărut și primele trofee – Cupa orașului (în finală a fost învins Locomotiv, datorită singurului gol marcat de Iu. Grimberg) și Cupa pentru victoria în cadrul Spartachiadei Uniunii sindicatelor lucrătorilor transportului auto din RSS Moldovenească.

 

Iată și jucătorii care au îmbrăcat tricoul echipei în acel sezon: N. Macarciuc (căpitanul echipei), P. Maevschi, I. Podlesnîi, Iu. Grimberg, M. Beghișev, J. Bîlici, Țitman, A. Onoico, S. Șnaidman, A. Panteleev, S. Chiseliov, S. Goldenștein, M. Fuksman (viitor arbitru de categorie republicană), P. Jucovschi (viitor antrenor al echipei Stroiindustia Bălți, campioana RSSM din 1966, participantă la campionatul URSS).

 

Echipa ATP-2 Burevestnik Bălți în sezonul 1956 (de la stânga la drepata): S. Goldenștein, P. Jucovschi, S. Chiseliov, A. Panteleev, I. Bîlici, (?), S. Șnaidman, M. Fuksman, I. Podlesnîi, P. Maevschi, N. Macarciuc

 

Ediția din 1957 a fost una dintre cele mai rodnice din istoria formației ATP-2. Ea a câștigat Cupa de primăvară a orașului, întrecând în finală pe Locomotiv; Cupa orașului, după ce a învins în meciul decisiv pe Pișcevik cu scorul de 3-1 (după prelungiri); și a devenit în premieră campioană a orașului, fiind superioară în confruntarea directă cu Locomotiv, 1-1 și 3-2.

 

Dar cele mai mari succese au fost obținute pe arena republicană. În Cupa Moldovei „automobiliștii”, care au evoluat sub denumirea Burevestnik, s-au calificat în semifinale, fiind învinși de viitoarea câștigătoare a turneului, echipa Institutului Agricol Chișinău, 2-6 (golurile bălțenilor au fost marcate de P. Jucovschi și Iu. Grimberg). De menționat că în acel sezon chișinăuienii au realizat „eventul”, devenind câștigători ai campionatului și Cupei RSSM. ATP-2 în acea partidă a evoluat cu următorii jucători: P. Maevschi, I. Podlesnîi, L. Vaisman (căpitan), V. Frolov, S. Șnaidman, Iu. Grimberg, Iu. Ponomariov (în 1961 a devenit arbitru de categorie unională, în 1970 și 1973 a fost inclus în TOP-10 cei mai buni arbitri din URSS), P. Jucovschi, J. Bîlici, S. Chiseliov, G. Petrușin. Au intrat la schimb L. Ciumac și B. Foghelman.  

 

Și în campionatul Moldovei ATP-2 Burevestnik a avut o prestație de excepție. Evoluând în grupa a doua (eșalonul secund) bălțenii au câștigat seria regională (12 jocuri, +10=0-2, golaveraj – 39:8), etapa semifinală (4 jocuri, +4=0-0, golaveraj – 10:3) și faza finală (3 jocuri, +3=0-0, golaveraj – 12:1), obținând dreptul să evolueze în prima grupă valorică.  

 

Tot în acel an la Bălți s-a disputat primul meci internațional. Gazdele au fost întrecute de oaspeții din Iași (România) cu scorul de 1-4. Din componența selecționatei orașului au făcut parte și cinci fotbaliști de la ATP-2: P. Maevschi, L. Vaisman, V. Frolov, M. Molodețchi și Iu. Ponomariov.  

În 1958 în competițiile orășenești „feroviarii” și-au luat revanșa, devenind campioni și câștigători ai Cupei. În finală Locomotiv a învins Moldova (această denumire purta echipa ATP-2 în acel sezon) cu 2-1, iar în campionat cu 2-0 și 3-0. „Automobiliștii” au fost doar vicecampioni, dar au câștigat Cupa de primăvară (în finală, 4-1, cu Pișcevik) și Cupa de toamnă (în meciul decisiv, 3-1, cu Stroitel).

 

În campionatul republicii Moldova (ATP-2) Bălți a ocupat doar locul 4 în una din cele trei serii și nu s-a calificat în etapa finală, iar în partida decisivă a campionatului republican al Asociației sportive benevole „Moldova” a fost învinsă de formația Uzinei „1 Mai” din Tiraspol, 0-4.  

 

Și în sezonul 1959 la nivel orășenesc mai buni s-au dovedit a fi „feroviarii”. În finalele Cupei de primăvară și Cupei orașului Locomotiv a învins echipa ATP cu 5-1, respectiv 1-1 (după prelungiri) și 3-1 (la rejucare).  

 

„Automobiliștii” pentru al doilea an consecutiv au devenit câștigători ai campionatului orășenesc al ASB „Moldova”. Pe lângă aceasta au obținut și Cupa ASB „Moldova”.

 

În campionatul Moldovei bălțenii au evoluat modest, ocupând doar locul 12.

 

În 1960 ATP-2 pentru a doua oară a devenit campioană a orașului. Mai mult, a realizat „eventul” după ce în finala Cupei a învins pe Stroitel cu scorul de 3-0.  

 

Din lotul echipei au făcut parte: V. Ovseicic, M. Gnatiuc, I. Melnic, J. Bîlici, V. Danilov, B. Smirnov, L. Vaisman, A. Gorohov, Iu. Grimberg, M. Crigan, S. Chiseliov, I. Podlesnîi, E. Petrușin, M. Molodețchi.  

 

În ediția 1961 „automobiliștii” au evoluat modest în competițiile orășenești (au ocupat doar locul 3 în campionat), dar au devenit câștigători ai campionatului republican al ASB „Moldova”, întrecând în finală o altă echipă din Bălți, Uzina V.I. Lenin, cu 3-0.

 

Anul 1962 s-a dovedit a fi ultimul din istoria echipei ATP-2. După meciurile din tur ale campionatului orașului Bălți formația s-a retras din competiție.

 

Formația ATP-2, campioana orașului Bălți din 1960